Gepost door: W&D | 23/07/2022

De kwade dag

Voor de deur van de supermarkt stond een ambulance. Toen ik de supermarkt binnenstapte kwam gelijk iemand vragen of ik kon helpen. Ze hadden een extra man nodig om de brancard te dragen. Aangekomen in de achterliggende tuin bleek dat een werkman, die op het dak bezig was van 6 meter hoogte naar beneden was gevallen. Hij was bij bewustzijn maar lag te kermen op de brancard. Het was nog een hele toer om hem bij de ambulance te brengen, via een berg zand en over een berg puin door een smalle poort.

Nadat de man in de ambulance lag sprak ik Sirlene, mede-eigenaar van de supermarkt, een ongelooflijk zachtaardige vrouw die voor iedereen altijd een bemoedigend woordje heeft bij de kassa. Ze had tranen in haar ogen en zei dat wat haar betreft deze kwade dag zo snel mogelijk voorbij mocht zijn. Een ongeluk bij de supermarkt en een geliefde buurman van een paar huizen verderop was eerder dezelfde ochtend ook geheel plotseling overleden.

Ik dacht aan een tekst uit de bijbel over voorbereid zijn voor de “kwade dag”. Voor ons zelf was de dag ook heftig begonnen, later in de middag kwamen er nog meer problemen bij en in de loop van de week nog meer.

Het lijkt inderdaad wel dat er “kwade dagen” bestaan. Dagen waarop het lijkt of alles tegenzit, waar teleurstelling is, dingen misgaan, wat je verwacht niet gebeurt, dingen kapot gaan, je moeilijke berichten krijgt, er verlies is, je toekomst opeens onzeker is. Heb jij ook weleens van die dagen?

Ik zocht op in de bijbel waar gesproken wordt over kwade dagen en daarop voorbereid zijn. Deze staat in Efeziers 6:13:  Neem daarom de wapens van God op om weerstand te kunnen bieden op de dag van het kwaad, en goed voorbereid stand te kunnen houden.

Hoe ga jij om met “de kwade dag”? Als christen probeer ik mijn kracht te halen uit mijn geloof in God. Na deze tekst staat het bekende stuk over hoe je je kunt wapenen tegen de kwade dag. Vrij vertaald gaat het over positie innemen, zorgen dat je binnen de waarheid blijft, de zekerheid van een rechtvaardig God en een dag dat er eerlijk geoordeeld wordt (ik hoef dus niet te oordelen), je geloof in het algemeen, een oproep om snel te vergeven, geen kwaad met kwaad te vergelden en de zekerheid van je redding.

Je wapenen doe je altijd vooraf, dus niet op het moment dat het kwaad gebeurt. Ik herriner me een stukje in het boek ´Als het regent in de bergen´ waarin zendeling James Fraser schrijft dat hij het gevoel had dat hij “achterstand” had in zijn relatie met God en zich daardoor verzwakt voelde.

Het is een zekerheid dat er kwade dagen komen zolang we hier op aarde wonen en zolang ik op aarde ben moet ik dus zorgen dat ik ´bewapend´ rondloop.


Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

Categorieën